Seuraa meitä Facebookissa

 

@tuepaikallista

#tuepaikallista

Blogi

Tuepaikallista.fi | 2.1.2018

Valoisampi vuosi 2018 – myös paikallisesti!

Hyvää alkanutta vuotta myös Tuepaikallista.fi:n puolesta!

Perinteisesti uuden vuoden ensimmäiset päivät ovat täynnä toiveita, lupauksia ja odotuksia. Kalenterin pyörähtäessä puhtaalle sivulle mielen täyttävät usein suuret suunnitelmat: mitä tavoitteita tai haasteita uusi kalenterivuosi tuo tullessaan, millä tavoin parantaisin omaan elämänlaatuani tai tukisin yhteisöäni? Usein kestävimmät muutokset luodaan pienin askelin. Pienet muutokset elämäntavoissa tai ajattelumalleissa voivat huomaamatta muuttua positiivisiksi tottumuksiksi jotka luovat ympärilleen lisää hyvää.

Vuoden 2018 trendeiksi on ennustettu muun muassa keinoälyn kiihtyvää kehittymistä sekä sen lisääntyvää hyödyntämistä päivittäisessä elämässä, virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden saapumista lähemmäksi tavallista kuluttajaa ja muita entistä futuristisempia tapoja luoda personoituja kokemuksia. Aina ei kuitenkaan tarvitse katsoa tulevaisuuteen löytääkseen miellyttäviä elämyksiä. Teknologiahuuman ohella tärkeitä suuntauksia tällekin vuodelle ovat esimerkiksi mindfullness eli läsnäolevan tietoisuuden kasvattaminen, yhteisöllisyys sekä paikallisuus. Tuepaikallista.fi tarjoaakin portin näihin elämyksiin. Mitäpä jos kaikki ottaisimme tänä vuonna tavaksi tukea useammin paikallisia yrittäjiä? Virtuaalitodellisuuden tavoin paikallisyritykset tarjoavat yksilöllisiä kohtaamisia, kokemuksia ja palveluja. Sen lisäksi että paikallinen on usein se eettisempi ja ekologisempi valinta, pääsee kuluttaja nauttimaan asioinnin helppoudesta, henkilökohtaisesta palvelusta sekä siitä tietoisuudesta, että voi itse kulutustottumuksillaan ja pienillä valinnoillaan vaikuttaa oman yhteisönsä ja kaupunkinsa hyvinvointiin. Valinnoillamme olemme luomassa tulevaisuutta, niin omaa kuin yhteistäkin.

Otetaan siis tänäkin vuonna niitä pieniä askelia kohti parempaa tulevaisuutta ja suositaan paikallista!

Sini @ Tuepaikallista.fi | 2.1.2018
 —

#tuepaikallista #tampere #paikallisuus #yrittäjä #pienyrittäjä

#visio #tulevaisuus #2018

 

Tuepaikallista.fi | 8.11.2017

 

Mikä ihmeen Tuepaikallista?

Mikä on Tuepaikallista? Miten se toimii, mihin se pyrkii ja mikä sen tavoite on? Näihin kysymyksiin halusimme vastata.

Tuepaikallista.fi on verkkosivupalvelu, jonka beta-versio on julkaistu Tampereella syyskuussa 2017. Palvelu sai ideansa siitä, miten paikallisten yritysten ja yrittäjien näkyvyyttä ja suosiota voitaisiin nostaa ihmisten keskuudessa. Sivuston tavoitteena on luoda yhteinen, näkyvä ja ilmainen kanava paikallisille pienille ja keskisuurille yrityksille, jotta asiakkaat löytäisivät ne helpommin. Samalla haluamme tarjota asiakkaille mahdollisuuden löytää paikallinen vaihtoehto helposti ja vaivattomasti.

Se, miksi sivusto julkaistiin “keskeneräisenä” beta-versiona, johtuu siitä, että haluamme kehittää palvelua yhteistyössä paikallisten yrittäjien sekä asiakkaiden kanssa. Palautteista olemmekin saaneet monia kehityskohteita, joihin pyrimme ohjaamaan kehityksen resursseja parhaamme mukaan, jotta saisimme palvelusta toimivan ja hyödyllisen kokonaisuuden kaikille. Kiitos siis palautteista!

Palautteiden perusteella seuraavaksi kehityskohteeksi on valittu Toimialat-kategoria, jonka toimimattomuus on huomioitu useammissa palautteissa. Tiedotamme, kun voit selata sivustollamme tamperelaista designia, ravintoloita tai vaikka kauneushoitoloita mielenkiintosi mukaan – toivottavasti mahdollisimman pian! Myös kaikkia muita palautteista saatuja kehityskohteita on mietitty, ja niitä tullaan kehittämään tulevaisuudessa.

Haluamme jatkossakin toimia mahdollisimman läheisessä yhteistyössä yrittäjien ja asiakkaiden kanssa, ja toivomme aktiivista vuoropuhelua yhteisen ajatuksen löytämiseksi.

Kuten arvata saattaa, toimimme itsekin Tampereella, siksi Tampere oli luonnollinen vaihtehto aloittaa paikallisten yritysten kontaktointi. Visiomme on luoda palvelu, josta kuka tahansa suomalainen voi löytää vaihtoehdon suuryritysten tarjonnalle, läheltä ja helposti. Tampereella meillä on mukana kohta jo 100 yritystä! Jos siis olet yrittäjä, tunnet sellaisen, tai huomaat, että jokin olennainen toimija tamperelaisesta yrittäjäkentästä puuttuu sivustoltamme – tee yrityksesi näkyväksi ja ota yhteyttä!

Aapo @ Tuepaikallista.fi | 8.11.2017
 —

#tuepaikallista #tampere #paikallisuus #yrittäjä #pienyrittäjä

#visio #arvokaspalaute #kehitys

 —
Tuepaikallista.fi | 18.10.2017

 

Miksi tukea paikallista?

Miksi paikallisten yritysten tukeminen olisi tärkeää, kun mitä tahansa tuotteitatai palveluita voi tilata netistä?
Internetin saatavuuden ja vertailun mahdollistaminen koituu paikallisten yritysten kohtaloksi.

 

Tamperelainen paikallislehti Moro (09/2017) on ilmaissut huolensa Hämeenkadun tyhjien liiketilojen räjähdysmäisestä kasvusta. Vain vuodessa tyhjät liiketilat Hämeenkadulla ovat kasvaneet muutamasta jo 13:een tyhjään kivijalkaliikkeeseen. Ei liene epäselvää, että kyse on suuremmasta ilmiöstä kuin pelkästään Tampereen pääkadusta, mutta silti huolestuttavaa on se, että Tamperetta pidetään yhtenä Suomen harvoista elinvoimaisista kasvukeskuksista – siitä huolimatta keskustan kivijalkaliikkeet tyhjenevät.

Hyvä palvelu on yleensä paikallista, koska ilman paikallisuutta se ei voi olla henkilökohtaista.
Puheen tasolla lähes jokainen väittää suosivansa paikallista, ostavansa lähiruokaa ja arvostavansa saamaansa palvelua.” 

-Kannala, K (Tamperelainen 03/2017)

On ristiriitaista, että samaan aikaan kun paikalliset yrittäjät kärvistelevät, paikallisuutta pidetään yhä nousevana megatrendinä. Miksi se ei näy? Sanomalehti Tamperelaisen päätoimittaja (Tamperelainen 03/2017) Karri Kannala katsoo, että suurin osa ihmisistä väittää puheen tasolla tukevansa paikallisia yrityksiä, mutta ei tee niin käytännössä. Tammelan torin tuoreiden lähitilojen kasvisten sijaan kauppakassiin tarttuu halvempia ulkomaisia, ja lihatuotteet kulutetaan mielummin vakuumipakatuista teollisuusrasioista, kuin lähituottajan tiskiltä.

Paikallisuus on toden totta trendi, mutta riittääkö se ajatusta pidemmälle, kun internet mahdollistaa tuotteiden tilaamisen kotiovelle ympäri maailman, hintavertailun ja edullisemmat hinnat? Hienot ajatukset luomutuotteista, henkilökohtaisesta palvelusta ja paikallisidentiteetistä jäävät jalkoihin helppouden, saavutettavuuden ja loputtoman valinnanvaran edessä. Kuka jaksaa hakea tuotteensa yksitellen lähituottajalta, kun samat tuotteet ja paljon muuta saa halvemmalla automarketista?

Harjavallan ja Nakkilan yrittäjät ovat heränneet taisteluun “Kiitos, kun ostat paikalliselta” -kampanjalla. Kampanja perustuu kolmeen asiaan:

  • Säilytät palveluita

  • Vahvistat elinvoimaisuutta

  • Tuet työllisyyttä

Kaikki ymmärtävät ja todennäköisesti hyväksyvät nämä tosiasiat, mutta kuka on valmis toimimaan niiden mukaan?

Kun on riittävästi soimattu kuluttajia tekopyhyydestä, voidaan myös miettiä, onko paikallisilla yrittäjillä parantamisen varaa. On. Kuten edellisetkin tosiasiat, kaikki varmasti tietävät paikallisuuden haasteet ja edut yrittäjän näkökulmasta, mutta niiden noudattaminen jätetään helposti huomiotta. Henkilökohtainen palvelu ja elämyksellisyys ovat niistä tärkeimpiä. Kärjistäen asian voisi kiteyttää Albert Einsteinin sanoin: “Tyhmyyttä on se, että tekee samat asiat uudestaan samalla tavalla, mutta odottaa eri lopputulosta.” Myös pienyrittäjien on myönnettävä muutokset, ja tartuttava uusiin haasteisiin ja kehityttävä niiden mukana.

Onko olemassa palvelua, josta löytäisi helposti paikallisia yrityksiä? Googlen hallitsemassa maailmassa menestystä mitataan datalla ja hakukoneiden näkyvyydellä – niissä pienet yritykset jäävät jalkoihin ilman panostusta, osaamista ja resursseja. Tässä kohtaa Tuepaikallista.fi astuu mukaan – sen tavoitteena on luoda kanava juuri näille paikallisille yrittäjille, jotta heidän palvelunsa nousee esiin suurempien yritysten takaa. Henkilökohtainen palvelu. Elämyksellisyys. Miksei paikallisten yritysten löytämisestäkin voi tehdä helppoa ja vaivatonta?

Itsestään muutokset eivät tapahdu, vaan ne vaativat aina työtä ja panostusta. Lopetetaan sanomasta, että “näin on aina ennenkin tehty”, ja suunnataan katse tulevaan. Kaikilla on sama päämäärä – “Tue paikallista!”

Aapo @ Tuepaikallista.fi | 18.10.2017
 —

#tuepaikallista #tampere #paikallisuus #yrittäjä #pienyrittäjä

#kivijalkaliike #lähituottaja #luomu

 —